okuma yazma çalışmalarına başlamalı mıyız?

1geçenlerde Zeynebim ”annecim, ben niçin yazamıyorum” diye sorunca, ona ”ilkokula gittiğinde öğreneceksin annecim, ben de ilkokulda öğrendim okuma ve yazmayı” diye cevap verdim. fakat bu cevap onu memnun etmedi ve ”ama ben ilkokula gidene kadar beklemek istemiyorum, bana sen öğretsen olmaz mı, hem denemeden öğrenemem ki, denemek istiyorum” diye ısrar edince dayanamadım ve öğretmeye karar verdim.

defterine A/a,  B/b,  C/c yazdım ona harfleri -yeni sisteme göre- aaaaa, bbbbbbbb, ccccccc diyerek söyledim. öncelikle harfleri tanıması için bir sayfaya karışık halde harfleri yazıp ona bulmasını söyledim. tahminimden çok daha kısa sürede öğrendi. ve sıra yazmaya geldi. ondan harflerin altına -1 sayfa boyunca- harflerin aynısını yazmasını istedim. başlarda güzelce yazdı ama tabi birkaç tekrardan sonra yazı çirkinleşmeye başladı ve sayfayı tamamlamadan  sıkıldığını söyledi. böylece o günlük çalışmamızı orada bitirdik. sonraki birkaç gün harf çalışmaya vaktimiz olmadı, ayrıca ben öğretirken bir yanlış yapmamak için biraz araştırma yaptım. derken karşıma ”harika çocuk nasıl yetiştirilir” kitabı çıktı ve hiç beklemeden kitap yurdu’ndan sipariş edip aldım.

kitapta harfleri belirli bir fonetik sıraya göre -bu sıra kitapta belirtilmiş- , ve belirli bir materyalle öğretiliyor. materyal olarak ince bir ahşap ya da kalın bir karton, sesli harfler mavi, sessiz harfler pembe olmak üzere kaplanır ve üzerine zımpara kağıdından kesilerek hazırlanmış harfler yapıştırılır. çocuk harflerin üzerinden parmağıyla geçerek, zımpara kağıdının tırtıklı dokusuna dokunarak harfleri zihnine yerleştirir. bu aşamadan sonra harflerin akılda daha da kalıcı olması ve çocuğun kaslarının iyice hazır olması için kum dolu bir kapta yazma çalışmaları yapılıyor.

ben tam materyalleri hazırlamaya başlamıştım ki eşim ”ilkokula gitmesine daha 2 yıl var, bu sırada okuma yazmayı iyice öğrenmesi halinde 1. sınıfta sıkılmıycak mı” deyince ben duraksadım. söylediği şey gayet mantıklı, bu sebeple -en azından bir sürelik- okuma yazma çalışmalarımızı askıya aldık. karar verme aşamasındayız şuan.

off ne kadar uzatmışım, söz Zeynep’ten açılınca ben bir türlü susamıyorum maalesef:-)

P.S. kitap hakkında detaylı bilgiyi bir sonraki postta paylaşacağım…

3 thoughts on “okuma yazma çalışmalarına başlamalı mıyız?

  1. sakın derim..ben okuma yazmayı kendim okula gitmeden öğrendim 1. sınıfta dolayısıyla bir haftada öğretmeni bıktırdım neden bana kitap vermiyorsunuz diye o da beni ikinci sınıfa şutladı..yani sınıf atladım..tabi hiç de kolay olmadı sonrası..hem hatırlıyorm 5. sınıftayken bile 1. sınıfların fiş dosyalarına abaküslerine bakardım benim olmadığı için..şimdi kendi zeynebime hiç oralı olmuyorum o da harfleri tanıyor kendince tutturmaya çalışıyor ama asla yardımcı olmuyorum…bu yıl benzer sorunu ingilizcede yaşadık…renkleri sayılar birkaç basit cümleyi öğretmiştim..birazda yazın yaz kursunda pekişti ama okulda derse uyum sağlamakta zorlanmış..her yeni konuda ama ben bunu biliyorum yada dğer arkadaşlarına söz hakkı tanımama gibi davranışları olmuş..

    • postu hazırladıktan sonra bugüne kadar ben de bir araştırma yaptım bu konuda, ve şuanki eğitim sisteminde çocugun ilkokuldan önce okuma yazmayı öğrenmesinin onun için dezavantaj olacağı kanısına vardım. ve onun isteğini geri çevirmemek için de kur’an-ı kerim harflerini öğretmeye karar verdik. uyarınız ve deneyiminizi paylaştığınız için teşekkür ederim:)

  2. Benim kizim 4,5 yaşında okuyordu. (yazmayı okulda öğrendi)
    Ben 4 yaşında okumaya başlamışım..Ailemiz biraz kitapsever, kitapkurduyuz hepimiz

    evet, birinci sınıfta biraz dert oluyor. ama hayatı boyunca bütün sınıf arkadaşlarından daha iyi bir dilbilgisine ve kelime dağarcığına sahip oluyor. Yazdırmaya zorlama. Beyin gelişimi el kaslarının gelişiminin ilersinde.. Okuyabilir ama kalem zorlar onu şu anda

    Arapça ile kafası çok karışır. Elif ile I/L harfini karıştıracak hemen.. Aynı okunan farklı yazılan bir sürü harf…

    Matematik öğretebilirsin.. sayılar, toplama çıkarma…

ne düşündün?

